Ile razy w ciągu życia każdy z nas zatrzymuje się na rozstajach? Wypalony
i zmęczony sobą i życiem sławny fotograf musi
znaleźć nową drogę. Robienie zdjęć – shooting jest tu
szczególnym wyrazem i przedstawieniem tego zajęcia. Tak właśnie udało mu się
ustrzelić Śmierć. Dosłownie – bo z za
zakrętu wypada na niego pędzący samochód i w tym czasie robi zdjęcie komuś, kto jest w środku. Cudem
uchodzi z życiem a na fotograficznej kliszy nie ma nikogo, jedynie pamięta, że widział przez błysk sekundy kogoś przerażającego z małymi
świdrującymi błyszczącymi oczami.
To niezapomniany Denis Hopper, w jednej z ostatnich ról.
To niezapomniany Denis Hopper, w jednej z ostatnich ról.
Śmierć będzie go od tej chwili
tropić – nawet w Palermo, gdzie decyduje się wyjechać na specjalną sesję
zdjęciową z Millą Jovovicz. Fotograf chce odzyskać coś, co dawno już stracił – wiarę w
to, że na świecie jest jeszcze coś prawdziwego, nie tylko kolorowe światła, natarczywe
dźwięki miasta i reklamy.
Film został poświęcony dwóm twórcom, którzy zmarli w jednym
dniu – Bergmanowi i Antonioniemu – mistrzom Wendersa.
![]() |
Hugo Simberg - Garden of Death |
Jednak na fresku,
który gra też główną rolę w filmie nie ma litości – to Triumf Śmierci.
Czego się boisz?
Wciągnięcia do ksiąg Biblioteki, którą zarządza grający śmierć, sam już wtedy chory - Hopper. Tym bardziej jest przejmujący gdy mówi – jestem bramą, a wszyscy się mnie boją.
Wzbudza współczucie u fotografa, który pyta czy mógłby coś dla niego zrobić. Ale nie można nic dla Śmierci zrobić, a tym bardziej zrobić jej zdjęcia, o które przekornie prosi.. Obraz rozpływa się w różnych postaciach i przenikliwej jasności.
Wciągnięcia do ksiąg Biblioteki, którą zarządza grający śmierć, sam już wtedy chory - Hopper. Tym bardziej jest przejmujący gdy mówi – jestem bramą, a wszyscy się mnie boją.
Wzbudza współczucie u fotografa, który pyta czy mógłby coś dla niego zrobić. Ale nie można nic dla Śmierci zrobić, a tym bardziej zrobić jej zdjęcia, o które przekornie prosi.. Obraz rozpływa się w różnych postaciach i przenikliwej jasności.
Boimy się życia, aby zdążyć zrobić wszystko zgodnie ze swoim
planem, zdążyć przed śmiercią.. Ale plany zazwyczaj się zmieniają, krzyżują i
nie spełniają się.
Jak żyć? I jak umrzeć?
Jak żyć? I jak umrzeć?